Snyder mine konkurrenter?

Snyder mine konkurrenter mig? Det er et spørgsmål du nok tit har tænkt over, hvis ikke bør du i hvert fald læse med her. Vi oplever ind i mellem at konkurrenter snyder vores kunder og bruge ufine, ja måske endda ulovlige metoder for at slå dem online!

Men for at undgå at blive snydt, skal du først og fremmest vide hvad du skal kigge efter. Simpelthen være lidt detektiv og undersøge hvordan og om dine konkurrenter snyder dig.

Sådan snyder dine konkurrenter dig for dine Google Ads

Dine konkurrenter kan finde på at snyde dig på rigtig mange måder. En populær måde at snyde dig og dit firma på er ved at klikke på dine annoncer hvis du betaler annoncer for at blive vist forskellige steder. Du har typisk et dagligt budget til at vise dine annoncer og når det er brugt op vise dine annoncer ikke mere den dag. Så dine konkurrenter snyder dig når de klikker på dine annoncer igen og igen.

Hvordan ved du om du bliver snydt online? Snyder mine konkurrenter mon?

Snyder mine konkurrenter overhovedet? Det behøver ikke være så svært eller teknisk at vide om du bliver snydt online. Der findes værktøjer (tools) til at gennemse om du bliver snydt. Lige i tilfældet med annoncer er der mange forskellige typer, den mest almindelige er Google Ads. Her er den åbenlyse tilgang at checke din Google Analytics. Her skal du kigge efter mistænkelig adfærd. Mistænkelig adfærd kan f.eks. være at der er blevet søgt specifikt på en ydelse eller produkt du leverer men alligevel bliver din side lukket ned, så snart den vises for personen. Kan du tilmed se mønsteret gentage sig fra den samme person igen og igen, så ved du med sikkerhed du har med en snyder at gøre. Der findes andre metoder til at identificere Ads snydere og komme af med dem, så prøv dig frem. Analytics kan afsløre rigtig meget om dine besøgende.

Hvilke konkurrenter stjæler mit Google Ads budget?

Det kan være rigtig svært og tidskrævende at finde ud af. Spørgsmålet er om det er tiden værd? Der findes forskellige teknikker du kan bruge i Google Analytics. Vi har hos DesignStudio selv udviklet forskellige analytics rapporter, hvor vi fanger de fleste der ødelægger et Ads budget. Du kan selv prøve dig lidt frem – kig under rapporter i din Analytics konsol. Det er ret sjovt at se og identificere. Når først de eventuelle Ads snydere er identificeret, er det nemt at blokerer dem under IP indstillinger i din Ads konsol. Der findes også andre og kraftigere metoder du kan bruge. Dem anbefaler vi dog kun hvis du er hårdt ramt af konkurrent snyd. Her kan man bl.a. Blokerer at vise sine Ads til folk mere end højst én gang, det er et drastisk tiltag og skal bruges med forsigtighed.

Mine konkurrenter giver min hjemmeside ’spam’ backlinks

En helt anden, men også typisk måde at blive snydt på, er ved at modtage dårlige links. Det kan være links fra pornosider, gambling sider eller links fra sider med generelt lav værdi. Her skal du stille dig selv spørgsmålet ‘snyder mine konkurrenter, eller har jeg selv skrevet min side op til noget skadeligt? For er der først nok af den slags sider med et link til din side, så sender det et dumt signal til Google. Du får derved en lavere rangering i forhold til dine konkurrenter. Derved bliver du snydt for din organiske klik. Så derfor, hold godt øje med din Google Search Console og check under sektionen links om der er links der ser mistænkelige ud og som skal fjernes.

Sådan fjerner du skadelige links

Har du fundet skadelige links der refererer til din hjemmeside eller webshop er det vigtigt at få dem fjernet hurtigst muligt. Der er den pæne måde, her beder du ejeren af den linkende side om at fjerne linket til din side. Hvis det ikke virker, eller du ikke kan komme i kontakt med ejeren af den linkende side, kan du i sidste ende bede Google fjerne dem (dvs. ignorere) dem. Det skal gøres med yderste varsomhed da forkerte fjernelser kan gøre mere skade end gavn. Så er du i tvivl, så kontakt en fagperson på området. Eller lad helt være.

Hvorfor snyder mine konkurrenter?

Det er svært at komme med én grund. Der kan være mange forskellige, men typisk er det fordi du har et bedre produkt og service. Måske ligger du foran dem når de søger på deres eget produkt eller service. Lige meget hvad grunden er, så tag det som et skulderklap. Vil dine konkurrenter bruge deres tid på at prøve at underminerer din forretning, i stedet for at opbygge deres egen. Ja, så er deres fokus forkert og du vinder over dem i sidste ende alligevel.