webshop design

Denne guide til WordPress vil gennemgå de mest gængse funktioner, såsom

  1. Installation af tema
  2. Installation af plugins
  3. Oprettelse af en side
  4. Oprettelse af et indlæg

1. Installation af tema i WordPress

Som standard installeres WordPress med en af WordPress’ egne temaer. Oftest det nyest tilgængelige.
Hvis du gerne vil installere et andet temaer er der to muligheder. Du kan enten vælge blandt de gratis tilgængelige temaer – og dem er der rigtig mange af. Du finder dem ved at gå i Udseende > Temaer (Appearance > Themes på engelsk). Her vil du se de temaer der allerede er installeret. Du vil formentlig se Twenty Nineteen og Twenty Twenty.

For at tilføje et nyt tema fra det gratis bibliotek, klikker du på knappen ‘Tilføj ny’ og herfra kan du så browse i de forskellige temaer. Du kan tilpasse din søgning øverst: Udvalgte, Populære, Nyeste og Favoritter (hvis du har gemt favoritter). Du kan også filtrere på ønskede funktioner, som du gerne vil have dit nye tema har; fx om det skal være E-commerce venligt osv.

Du kan også søge direkte efter et tema i søgefeltet, hvis du kender navnet på dit nye tema.

Installer og aktiver det tema du vil have.

Installation af et købt tema

Har du købt et tema online; fx hos Themeforest, er proceduren lidt anderledes. Du skal downloade det købte tema til din computer og derefter uploade det til WordPress ved at trykke på knappen ‘Upload tema’.

Temaet skal uploades i zip-format. Det vil som udgangspunkt downloades som zip-fil, så lad blot vre med at pakke denne ud inden du skal bruge den. Vælg filen på din computer, upload, installer og aktiver. Dit tema er nu klar til brug.

Et godt råd til installation af temaer i WordPress:
Mange brugere installerer en hel del temaer før de finder det rigtige. Det er en rigtig god ide at slette de ubrugte temaer fra biblioteket, når du har belsuttet dig for dit endelige tema. Gamle temaer kan ligge og være sårbare for hackere over tid.

2. Installation af plugins i WordPress

På samme måde som med temaer, kan du både installere gratis plugins direkte fra dit WordPress kontrolpanel – eller købe premium (betalte) plugins fx hos CodeCanyon.

Hvis du skal installere et gratis plugin går du i Plugins > Tilføj nyt (Plugins > Add new på engelsk).

Søg efter det plugin du skal bruge. Nogle gange er det nok at skrive hvad det fx skal bruges til (SEO, Analytics eller andet) – men andre gange skal du skrive det præcise navn på pluginnet, for at finde det.

Du kan tilpasse din søgning øverst: Udvalgte, Populære, Nyeste og Favoritter (hvis du har gemt favoritter).

Et godt råd til installation af plugins i WordPress:
Der findes tusindvis af gratis plugins. Kig efter deres rating, antallet af downloads og hvornår det sidst er blevet opdateret. Især antallet af downloads er en god indikator på om det er et godt plugin. Et plugin kan godt have en rating på 5 stjerner, men hvis det kun er installeret 100 gange, er det bedre at bruge et plugin der er installeret mere end 100.000 gange – også selvom det måske har en lidt lavere rating. Så ved du det er gennemtestet. Sidste opdatering er også vigtigt; hvis ikke et plugin løbende bliver opdateret, så kan det udgøre en sikkerhedsrisiko ift. hackere og du kan risikere at det ikke er kompatibelt med nyere versioner af andre plugins. Installer ikke et tema der ikke er blevet opdateret i over et år!

Installation af betalte plugins

Ligesom med temaer skal du downloade dit betalte plugin i zip og uploade det til WordPress. Når du køber et plugin vil der oftest medfølge en licensnøgle. Denne licensnøgle sikrer sælgeren af pluginnet, at du ikke køber et plugin og installerer det på flere sites end du har købt licens til. Du kan i princippet (rent teknisk) godt installere et plugin på et ubegrænset antal sites; men hvis du ikke indtaster licensnøglen så får du ikke adgang til features, support og opdateringer. Licensen er ikke indbygget i den zip-fil du downloader og installerer. Den bliver som udgangspunkt tilsendt sammen med din faktura for købet. Hvis ikke, kan du finde den online, der hvor du har købt pluginnet.

De fleste steder bliver du automatisk oprettet med en brugerkonto, når du køber et plugin. Det vil for mange plugins også være via denne konto du kan anmode om support. Forskellige pluginudviklere/sælgere opererer dog med forskellige supporttyper. Nogle skal du oprette et support ticket hos; andre kan du sende en direkte mail.

3. Opret en side i WordPress

Der er som udgangspunkt to typer ‘sider’ i WordPress; sider og indlæg. Sider bruges til statisk indhold, for eksempel til sådan noget som Kontakt, Services og lignende. Indlæg er mere til nyhedsstof, blogs osv. Indlæg vil have en indlægsdato og forfatter på frontenden (medmindre du skjuler det) – og du vil lægge dine indlæg i kategorier og tagge dem.

I dette afsnit vil vi uddybe typer Sider og hvordan disse bruges.

Hvis du klikker på Sider i den mørke menubjælke i backenden, vil du få en oversigt over alle dine sider. Du vil også kunne se sidernes hieraki, hvornår de første gang er udgivet (svarer til oprettet) m.m.

Hvis du starter med en tom WordPress installation vil du højst sandsynligt have én side allerede; Eksempelside, som WordPress installerer for eksemplets skyld. Denne kan du bare slette. Opret i stedet dit eget indhold, ved at klikke på Tilføj ny.

Når du har oprettet en ny side, vil du komme ind på en helt tom side. Giv siden en sigende Overskrift. Det er overskriften der vil fremgå af URL’en efterfølgende; hvis du fx giver siden overskriften ‘Mine ydelser’ vil URL’en til siden hedde www.mitdomæne.dk/mine-ydelser. Du kan ændre URL’en (permalinket) under ‘Permanent link’ ude til højre.

Gutenberg Block Editor

Når du installerer WordPress vil dine sider som udgangspunkt blive bygget i WordPress’ egen pagebuilder; den der hedder Gutenberg. Gutenberg er en såkaldt ‘block editor’, hvor du kan bygge din side op i kolonner og forskellige blokke; fx tekstblokke, billedblokke, overskrifter, citater med mere. Der komme løbende nye blokke til.

Du bruger +’et til at tilføje nye blokke. +’et finder du øverst (blå firkant med hvidt +) eller direkte i det hvide tekstfelt. Her finder du +’et på sort baggrund.

Du kan også vælge at installere din foretrukne pagebuilder; såsom SiteOrigin, Elementor eller en helt tredje. Disse installeres som plugins og erstatter Gutenberg på de sider, hvor du vælger det. Vi vil gennemgå de forskellige pagebuildere i en anden guide.

Du kan også vælge bare at skrive ren tekst på en side; men det vil se flottere ud i kolonner og blokke.

Når du har oprettet dit indhold skal du huske at trykke på den blå knap ‘Udgiv’. Hvis du vil have et hieraki i dine sider, kan du under Siteattributter (yderst til højre) vælge en forælderside, som den nye side skal høre under. Dette vil fremgå af dine breadcrumbs (sidestier). Fx Forside > Om Mig > Mine ydelser

Guide til WordPress – Gutenberg Block Editor

4. Opret et indlæg i WordPress

Hvis dit website skal have løbende, dynamisk indhold kan det være en god idé at anvende indlæg i stedet for sider.

Indlæg er fx blogindlæg, nyheder eller lignende indhold, som skal have en udgivelsesdato og ligge i et kategoribibliotek. Fremgangsmåden er den samme som at oprette en side. Du skal blot trykke på Indlæg > Tilføj nyt (Posts > Add new på engelsk).

Indlæggene bygges på samme måde i Gutenberg eller en anden pagebuilder. Men i modsætning til Sider, kan du fx time udgivelsen på dit indlæg og ligeledes lægge den i udvalgte kategorier. Kategorier svarer til emner og et indlæg kan sagtens fremgå af flere kategorier. Har du en madblog kan et indlæg fx fremgå af både ‘bagværk’ og ‘desserter’, hvis vi fx laver et indlæg om en æbletærte. Brug dine kategorier med omhu, så det er slutbrugeren/læseren du har i tankerne; det skal være nemt for denne at finde det relevante indhold.

Husk at billeder fanger læseren

Ved indlæg er det en rigtig god ide at give indlægget et ‘Udvalgt billede’ (ude til højre). Dette billede vil i mange temaer lægge sig øverst inden selve teksten; og på oversigter/arkiver vil det i mange temaer også fremgå. Så vælg et billede der fanger læseren. Det gør ren tekst ikke.

Et godt råd: Måske er du typen der bliver ramt af inspiration og på en og samme aften kan ryste 5-10 spændende blogindlæg ud af ærmet. Kan du det, kan du med fordel time udgivelserne så de udgives drypvist i stedet for på én gang. Det giver dine læsere følelsen af at der hele tiden sker noget nyt på din side, og du kan i travle perioder, hvor du ikke har tid til at skrive nyt, stadig udgive noget og fastholde dine læsere. Du timer dine udgivelser øverst til højre, hvor du kan klikke på Udgiv > Øjeblikkeligt og i stedet vælge en bestemt dato og klokkeslæt; både frem i tiden men også bagudrettet.

Guide til WordPress - Timet udgivelse af indlæg
Guide til WordPress – Timet udgivelse af indlæg

Opsummering

Med denne guide til WordPress er du godt i gang med din nye hjemmeside. Se vores guide til hvordan du installerer WordPress i første omgang – eller læs mere om temaer og skrifttyper der kan være med til at gøre din WordPress hjemmeside mere personlig.